سایت بزرگ آموزشی تفریحی

حاج داوود

حاج داوود

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

سردرد خوشه ای

چهارشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۵۹ ق.ظ

سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای ,سردرد خوشه ای چیست,سردرد خوشه ای و درمان,سردرد خوشه ای و طب سنتی,سردرد خوشه ایی,سردرد خوشه ایی چیست,سردرد خوشه ای طب سنتی,سردرد خوشه ای یا کلاستر,سردرد خوشه ای دارو,سردردهای خوشه ای چیست,سردرد خوشه ای چیست

سردرد خوشه ای

توضیحاتی در مورد سردرد خوشه ای

سردردهای خوشه‌ای سردردی مربوط به عصب سه قلوی اعصاب خود مختار است که مشخصه آن حمله های سردرد بسیار دردناک، یک طرفه و کوتاه مدت است که با درد فرو رونده و آزار دهنده در همان سمت سر همراه است.شدت این اختلال تاثیرات زیادی بر زندگی فرد می گذارد تا جایی که ممکن است منجر به ایجاد افکار خودکشی در فرد شود.

سردرد خوشه ای

شروع ناگهانی سردرد، غالباً در شب و به هنگام خواب سردرد در عرض ۱۵ دقیقه به اوج خود می‌رسد و حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. درد در یک طرف و اطراف چشم احساس می‌شود. درد شدید، به داخل فرو رونده، یا اذیت کننده قرمزی چشم و وجود اشک در ناحیه ای که درد حس می شود. گرفتگی یا آبریزش بینی در ناحیه درد حالت تهوع

درمان سردرد خوشه ای

تشخیص‌ معمولاً با بررسی‌ الگوی‌ حملات‌ سردرد و سایر علایم‌ انجام‌ می‌گیرد. درمان‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ دارو و تغییر در شیوه‌ زندگی‌ باشد. به‌ هنگام‌ فعال‌ بودن‌ بیماری‌، از نور روشن‌ یا خیره‌کننده‌، عصبانیت‌ زیاد، فعالیت در زمان ابتلا *به این بیماری پراسترس‌ یا هیجانات‌ پرهیز کنید. این‌ عوامل‌ باعث‌ آغاز حمله‌ خواهند شد. سیگار نکشید؛ تنباکو ممکن‌ است‌ باعث‌ اثر نکردن‌ دارو در رفع‌ سردرد شود. اگر سردرد با دارو خوب‌ نشد، می‌توان‌ روی‌ عصب‌ سه‌ قلو عمل‌ جراحی‌ انجام‌ داد و سردرد را به‌ این‌گونه‌ درمان‌ کرد.

درمان گیاهی سردرد خوشه ای

هنگامی که درد شروع می شود، می توانید با استفاده از دارو و یا استفاده از تنفس اکسیژن از طریق دستگاه ویژه، از شدت بیماری بکاهید و یا آن را متوقف کنید. استفاده از دارو و اکسیژن به صورت روزانه و منظم نمی باشد و شما تنها زمانی می توانید از این روش درمانی استفاده کنید که احساس کنید سردرد شما بروز کرده است.

علت سردرد خوشه ای

علت واقعی آن ناشناخته‌است. البته شواهدی وجود دارد مبنی بر این که یک نوع اختلال عصبی در ضرباهنگ شبانه‌روزی (ساعت بیولوژیک) بدن ممکن است به بروز سردرد خوشه‌ای کمک کند.

درمان خانگی سردرد خوشه ای

سردرد‌های خوشه‌ای معمولا به دلیل کمبود منیزیم در بدن اتفاق می‌افتد. در بسیاری از تحقیقات مشخص شده با تزریق منیزیم به شخصی که سردرد‌ های خوشه‌ ای دارد درد به سرعت از بین رفته می‌رود. پس به منظور جلوگیری از بروز این نوع سردرد‌ها کافی است روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم دریافت کنید. کپسول را قبل از خواب میل کنید. چون تجربه نشان داده است بیشتر سردرد‌های خوشه‌ای در ابتدا یا میانه شب وسط خواب بروز می‌کند. کمبود ویتامین B. بخصوص ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین از دیگر عوامل بروز التهاب و صدمه دیدن سیستم عصبی و سردرد‌ها است. این ویتامین را هم باید به اندازه منیزیم یعنی ۴۰۰ میلی‌گرم روزانه مصرف کنید.

درمان قطعی سردرد خوشه ای

شرح بیماری سردردهای خوشه‌ای‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ نوع‌ سردرد بسیار شدید که‌ به‌طور معمول‌ شامل‌ درد در یک‌ طرف‌ سر، در پشت‌ سر، یا اطراف‌ یک‌ چشم‌ می‌شود. این‌ سردردها معمولاً در یک‌ زمان‌ از روز برای‌ چندین‌ روز یا هفته‌ رخ‌ می‌دهند و بعد فروکش‌ کرده‌ و فرد ممکن‌ است‌ هفته‌ها یا ماه‌ها سردرد نداشته‌ باشد. حدود 90% از بیماران‌ مرد هستند.

روش درمان سردرد خوشه ای

داروها استفاده‌ از داروی‌ سوماتریتپان‌ به‌صورت‌ تزریق‌ زیر پوستی‌ ممکن‌ است‌ در هنگام‌ حمله‌ حاد سردرد کمک‌کننده‌ باشد. دستورالعمل‌ تجویز این‌ دارو را به‌ دقت‌ به‌ کار بندید. از اسپری‌ استنشاقی‌ ارگوتامین‌ نیز می‌توان‌ به‌ هنگام‌ حمله‌ و نیز برای‌ پیشگیری‌ از بروز حمله‌ استفاده‌ نمود. در مورد این‌ دارو هم‌ دستورالعمل‌ تجویز دارو را به‌ دقت‌ رعایت‌ کنید، خصوصاً اگر بیش‌ از یک‌ دارو مصرف‌ می‌کنید. امکان‌ دارد اکسیژن‌ درمانی‌ در منزل‌ توصیه‌ شود. داروهای‌ حاوی‌ کافئین‌ (خوراکی‌ و به‌ صورت‌ شیاف‌) نیز ممکن‌ است‌ به‌ هنگام‌ حمله‌ سردرد کمک‌کننده‌ باشند. امکان‌ دارد مصرف‌ یک‌ داروی‌ بی‌حس‌ کننده‌ موضعی‌ مثل‌ لیدوکایین‌ توصیه‌ شود. فنیل‌افرین‌ برای‌ بر طرف‌ کردن‌ گرفتگی‌ بینی‌ چندین‌ دارو موجود هستند که‌ می‌توان‌ از آنها برای‌ مهار حملات‌ سردرد به‌ هنگام‌ فعال‌ بودن‌ بیماری‌ استفاده‌ کرد: پردنیزون‌، لیتیم‌، ارگوتامین‌، وراپامیل‌، ایندومتاسین‌، و متی‌سرژید

علت سردرد خوشه ای چیست

 سردردهای خوشه ای شایع ترین سردرد در نوجوانی و میانسالی است ؛ اما در هر سنی میتواند رخ دهد. مطالعات قدیمی تر نشان داد که سردرد خوشه ای معمولا در مردان بیشتر از زنان است. سردرد خوشه ای با گشاد شدن رگ های خونی خون را به مغز و صورت ایجاد می کند. این گشادی به عصب سه قلو فشار می آورد پزشکان نمی دانند چرا این گشادی رگها رخ می دهد.هنگامی که از مغز بیماران دارای سردرد خوشه ای، اسکن می گیرند، فعالیت های غیر طبیعی در هیپوتالاموس وجود دارد. سردرد های خوشه ای ممکن است ژنتیکی باشد. با تغییر برنامه خواب، این سردرد بیشتر می شود. با برخی داروها، این سردرد بدتر می شود. از قبیل: نیتروگلیسین برای بیماری قلبی. افراد سیگاری، مصرف کنندکان الکل و مصرف کنندگان برخی مواد غذایی از قبیل: شکلات دچار این سردرد می شوند.

راه درمان سردرد خوشه ای

استفاده از داروی سوماتریتپان به‌صورت تزریق زیر پوستی ممکن است در هنگام حمله حاد سردرد کمک‌کننده باشد. دستورالعمل تجویز این دارو را به دقت به کار بندید.

سردرد خوشه ای چیست

سردرد خوشه ای می تواند به اندازه ای شدید باشد که توانایی انجام کار های روزانه و فعالیت های کاری و یا درسی را از فرد بگیرد. اغلب این سردرد به عنوان بدترین نوع سردرد شناخته می شود. سردرد خوشه ای به صورت دوره ای بروز می کند که معمولا به آن، دوره های خوشه ای گفته می شود. بسیاری از مبتلایان به سردرد خوشه ای هر ساله به یک یا دو دوره‌‌ی خوشه ای دچار می شوند. دوره خوشه ای می تواند یک ماه و یا حتی بیشتر به طول بیانجامد. بعد از پایان یک دوره خوشه ای ممکن است برای ماه ها و یا حتی سال ها شما با عود مجدد این عارضه مواجه نشوید.

سردرد خوشه ای و درمان

با بالاتر رفتن سن، فاصله بین بروز دوره های خوشه ای بیشتر می شود و از یک سن خاص به بالا ممکن است دیگر شما به سردرد خوشه ای دچار نشوید. ابتلا به سردرد خوشه ای ممکن است ترسناک باشد. البته علی رغم درد شدید، سردردهای خوشه ای باعث هیچ گونه عارضه و یا صدمات طولانی مدت و ماندگار نمی شود. در طول یک دوره، ممکن است شما بتوانید تعداد دفعات بروز سردرد، شدت آن و مدت زمانی که طول می کشد را کاهش دهید.کارشناسان هنوز در مورد علل سردرد خوشه ای مطمئن نیستند. این سردردها ارثی هستند اما هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد به این بیماری دچار می شوند و برخی دیگر از مواجه با این سردرد در امان خواهند ماند.

دلایل سردرد خوشه ای

علامت اصلی سردردهای خوشه ای، درد شدید، عمیق و متمرکز (شبیه به روشن کردن یک شعله در سر) در یک طرف سر می باشد. درد تا شقیقه ها و چشم ها نیز گسترش می یابد. ممکن است چشم شما قرمز شده، آبریزش و پف داشته باشد. ممکن است پلک ها سنگین شوند و شما با آبریزش و یا گرفتگی بینی (سوراخ مخالف طرفی از سر که درد می کند) مواجه شوید. معمولا درد به سرعت شدید می شود. سردرد خوشه ای در مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد از شروع شدن سر درد شدید می شود و می تواند ۳۰ دقیقه و یا حتی مدت زمانی بیشتر به همین شدت طول بکشد. معمولا سردرد خوشه ای هر روز سر یک ساعت مشخص بروز می کند. البته ممکن است در هر زمان دیگری نیز رخ بدهد. حتی احتمال دارد که در طول روز با یک تا ۸ دفعه سردرد خوشه ای مواجه شوید.پزشک با بررسی تاریخچه بیمار و توصیف درد، سردرد را تشخیص می دهد. اگر در بین معاینه، حمله سردرد صورت گیرد، درد وحشتناکی دارد و از چشم ها و بینی آب می ریزد.

سردرد خوشه ای و طب سنتی

از آن جا که بیشتر سردرد‌ها به دلیل استرس بروز می‌کند، راه‌های آرامش دادن به اعصاب و مغز یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از بروز سردرد‌ های خوشه‌ ای است. تنفس عمیق یکی از روش‌هایی است که باعث اکسیژن رسانی بیشتر به مغز و رفع سردرد‌ها می‌شود. بهتر است تکنیک‌های تنفسی یوگا را یاد بگیرید و هر روز یکی از آن‌ها را انجام دهید.این روغن گیاه تاثیر خوبی بر رفع سردرد و جلوگیری از بروز مجدد آن دارد. حتی وقتی سردرد ندارید یکی دو قطره روغن نعنا فلفلی را روی شقیقه‌هایتان ماساژ دهید. در صورتی که درد دارید علاوه بر شقیقه‌ها این روغن را روی قسمت پشت گردن و کف پا‌ها نیز بمالید و ماساژ دهید.

علت و درمان سردرد خوشه ای

از هر هزار نفر یک نفر از سردردهای خوشه ای رنج می برد. بیماری ای طولانی مدت است و گاهی تا آخر عمر باقی می ماند. در مردان شایع تر است. معمولا بین سنین 20 تا 40 سالگی آغاز می شود. آسیب مغزی، کشیدن سیگار و نوشیدن الکل احتمال ابتلا به بیماری را بالا می برند.

بیشتر بخوانید : سردرد میگرنیسردرد پشت سر به چه علت است ♥ میگرن چیست

  • داوود رحیمی

کلیه درد

جمعه, ۴ خرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۱۶ ق.ظ

کلیه درد

کلیه درد ,ادرار و درد کلیه نشانه چیست,درد خفیف کلیه نشانه چیست,درد شدید کلیه نشانه چیست,کلیه درد در زمان بارداری,کلیه درد در دوران بارداری,درمان کلیه درد در دوران بارداری,علت کلیه درد در دوران بارداری,کلیه درد دوران بارداری,درد سنگ کلیه در دوران بارداری,کلیه درد در دوران حاملگی,کلیه درد درمان,کلیه درد در بارداری,علت کلیه درد در بارداری,درمان کلیه درد در بارداری,کلیه درد در اوایل بارداری

کلیه درد , ادرار و درد کلیه نشانه چیست , درد خفیف کلیه نشانه چیست , درد شدید کلیه نشانه چیست

 به گزارش جسارت مثانه می‌تواند باعث بیماری‌های دیگر کلیه می‌باشند که در صورت زیاد شدن درد باید به پزشک مراجعه کرد.

علائم کلیه درد

علائم؛ تهوع، کمبود آب بدن، کاهش وزن، فوریت ادرار، درد کلیه، یرقان، دردی مشابه آنفلانزا، تب، ضعف و وجود خون در ادرار.

درمان؛ پونه، هندوانه، تخم کرفس، کلاله‌ی ذرت و پماد خردل.

علل کلیه درد

درد کلیه در اثر عفونت کلیه یا آسیب رسیدن به آن ایجاد می شود. اگر پشت یا پهلوی شما آسیب ببیند، مثل برخورد ضربه، ممکن است فکر کنید که کلیه هایتان درد می کنند. اما اغلب اوقات اینطور نیست و کلیه هایتان مشکلی ندارند.کلیه ها در قسمت پشت بدن و بالای قولنج کلیوی یا قولنج میزنای می گویند.صرف زیاد پروستات دارند در خوردن فلفل افراط نکنند. بهتر است بدانید که کسانی که سکته مغزی کرده‌اند نباید فلفل زیاد استفاده نمایند.

درمان کلیه درد

یک استکان عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته، صبح ناشتا آن را میل نمایید.همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (یعنی مانند پماد روی یک تکه پارچه تمیز) در آن قسمت از کلیه که احساس درد می کنید بگذارید. این عمل را روزانه یک بار و به مدت پنج روزادامه دهید.هر روز مقداری جعفری را در یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه را به آن افزوده و صبح و شب یک فنجان میل کنید. این کار را به مدت پنج روز ادامه دهید.دیابت نوع یک می تواند اعضا اصلی بدن از جمله قلب، رگهای خونی، سیستم اعصاب، چشم‌ها و کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهد.لازم به ذکر است که  علف لیمو تصفیه کننده کلسترول و چربی‌های اضافه نیز موثرو نافع است.به یاد داشته باشید که برخی توصیه های مرزنجوش این است که : در صورت بروز استفراغ و یا اسهال مصرف مرزنجوش باید متوقف شود و از افراط در مصرف آن بدون نظر پزشک متخصص خودداری شود و بیماران مبتلا به ناراحتی های کلیوی از مصرف مرزنجوش نیز اجتناب کنند. استفاده زیاد مرزنجوش برای کلیه مضر می باشد.نارسایی کلیه، کم‌خونی، کاهش فشار خون، تنگی نفس منجر شود.

ادرار و درد کلیه نشانه چیست

عفونت مجاری ادراری (میزراه، مثانه یا کلیه) شایع‌ترین علت درد و سوزش هنگام ادرار است. سیستیت (التهاب مثانه)، پیلونفریت (عفونت کلیه)، پروستاتیت (التهاب پروستات) و اورتریت (عفونت میزراه یا مجرایی که ادرار را از مثانه خارج می‌کند) شایع‌ترین گونه‌های عفونت مجاری ادراری محسوب می‌شود. علائم بیماری‌های جنسی مقاربتی نیز مشابه علائم سوزش و درد هنگام ادرار کردن است.

درد خفیف کلیه نشانه چیست

بسیاری از دلایل ابتلا به بیماری‌های کلیوی که باعث درد در کلیه‌ها می‌شوند (یا درد پهلو) به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای مزمن یا حادی است که عملکرد کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیماری‌های مادرزادی نیز می‌توانند باعث کلیه درد شوند. کلیه برخی از افراد که با برخی اختلالات و ناهنجاری‌های ژنتیکی متولد شده‌اند نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. درد کلیه یا درد پهلو ممکن است حاد، تقریباً مداوم و تیز باشد که به آن قولنج کلیه گفته می‌شود. این نوع از درد معمولاً زمانی که سنگ در کلیه ایجاد می‌شود یا زمانی که مشکلات دیگری باعث انسداد حالب که کلیه‌های را تخلیه می‌کند، به وجود می‌آید. به هر حال، فرایندهای دیگر می‌تواند باعث ایجاد درد مبهم مزمنی همراه با درد تیز کلیه شوند.

درد شدید کلیه نشانه چیست

بعضی از علائم عفونت کلیه عبارتند از: لرز، تب، درد هنگام عبور ادرار و مشاهده‌ی خون (که نمی‌توانید با چشم‌های غیرمسلح آن را ببنید) در ادرار و غیره. توصیه می‌شود که اگر حدس می‌زنید درد پشت شما در اثر عفونت کلیه ایجاد شده‌است، با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است یک مشکل جدی در زمینه‌ی سلامتی‌تان باشد و شما را در معرض خطر جدی قرار بدهد که به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد. علاوه بر این، شما می‌توانید برخی از درمان‌های طبیعی را به عنوان درمانی اضافی برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی عفونت کلیوی استفاده کنید.

کلیه درد در زمان بارداری

یکی از بیماری های کلیه که ممکن است باعث از دست رفتن و تخریب کلیه ها شود، عفونت کلیه یا «پیلونفریت» است. در واقع، به علت احتمال بالای آسیب به کلیه ها به دنبال عفونت، درمان عفونت ادراری جزو اورژانس های ارولوژی محسوب می شود. پیلونفریت حاد نوعی عفونت باکتریایی کلیه است که سبب التهاب بافت و لگنچه کلیه می شود.عفونت کلیه شایع ترین علت ایجاد عفونت حاد کلیه، نوعی باکتری است که از بخش های پایینی دستگاه ادراری به بالا صعود می کند و سبب درگیری کلیه می شود. خانم ها به علت کوتاه بودن مجرای ادراری و ساختار بدن و نزدیکی سوراخ ادراری به سوراخ واژن و مقعد که هر دو منشاء آلودگی محسوب می شود، بیشتر در معرض خطر عفونت کلیه قرار دارند. پیلونفریت یا عفونت کلیه، شایعترین عارضه طبی جدی دردوران بارداری می باشد که در سه ماهه دوم حاملگی شایعتر است و حاملگی بار اول و درسن کم، عوامل خطر مرتبط با آن هستند.

کلیه درد در دوران بارداری

عفونت کلیه یکی از خطرناک ترین عوارض دوران بارداری است و ممکن است به زایمان زودرس یا سایر اختلالات بینجامد؛ بنابراین شما باید فورا توسط پزشک ویزیت شده و تحت درمان قرار بگیرید.ممکن است بروز عفونت های مثانه، که اغلب عفونت مجاری ادراری یا UTI نامیده می شوند، در دوران بارداری افزایش یابد. اگر عفونت مجاری ادراری درمان نشود می تواند موجب عفونت کلیه ها شود که پیلونفریت نامیده می شود. وجود عفونت مجاری ادراری و پیلونفریت با زایمان زود رس در ارتباط است.

درمان کلیه درد در دوران بارداری

اگر سابقه پیلونفریت یا عفونت های مکرر مجاری ادراری دارید، باید پیش از آغاز بارداری مورد بررسی قرار گیرید.سنگ های کلیوی ممکن است سبب بروز مشکلاتی در دوران بارداری شوند. اولا به دلیل دردی که ایجاد می کنند، ممکن است افتراق بین سنگ های کلیوی و سایر مشکلاتی که در طول بارداری رخ می دهند دشوار باشد. ثانیا وجود سنگ های کلیوی می تواند احتمال بروز عفونت های مجاری ادراری و پیلونفریت را نیز افزایش دهد.

علت کلیه درد در دوران بارداری

اگر تحت جراحی کلیه یا مثانه قرار گرفته اید، هر گونه مشکل کلیوی عمده داشته اید و یا می دانید که کارکرد کلیه شما کمتر از حد طبیعی است، پزشک خود را مطلع کنید. ممکن است ارزیابی کارکرد کلیه شما پیش از بارداری به وسیله آزمایش های خاصی، ضروری باشد.علایم انتشار عفونـت به کلیه ها و اینکه فرد نیازمند مراقبت های فوری پزشکی هست، عبارتند از:تب شدید، اغلب همراه لرز و تعریق، درد در قسمت تحتانی پشت یا پهلو درست زیردنده ها که ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد و احتمالاً درد شکم، تهوع و استفراغ و وجود چرک و خون در ادرار (ممکن است با چشم غیرمسلح دیده نشود).

کلیه درد دوران بارداری

البته باید گفت علایم سیستیت نیز ممکن است در عفونت کلیه دیده شود. عفونت کلیه یکی از خطرناک ترین عوارض دوران بارداری است و ممکن است به زایمان زودرس یا سایر اختلالات بینجامد؛ بنابراین شما باید فورا توسط پزشک ویزیت شده و تحت درمان قرار بگیرید.اگر به ندرت دچار عفونت مجاری ادراری شده اید لازم نیست نگران باشید. پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که آیا پیش از باردار شدن شما انجام آزمایش های بیشتری ضرورت دارد یا خیر.

درد سنگ کلیه در دوران بارداری

بارداری احتمال ابتلا به عفونت هر یک از بخش‌های دستگاه ادراری را بالا می‌برد. مقدار زیاد هورمون پروژسترون، موجب شل شدن عضلات حالب و در نتیجه گشادتر شدن حالب می‌شود. رحم در حال رشد، می‌تواند به حالب ها فشار وارد آورد و جریان ادرار را در داخل آن‌ها با اختلال مواجه کرده و سرعت آن را کند سازد. رشد جنین موجب فشار بر روی مثانه می‌شود و در نتیجه تخلیه آن هنگام دفع کامل نخواهد بود. در نتیجه این اختلالات باعث می‌شود که عبور ادرار در مسیر دستگاه ادراری بیشتر طول بکشد و باکتری‌ها قبل از خروج از بدن زمان بیشتری برای تکثیر در اختیار خواهند داشت. پزشک در همان اولین نوبت معاینات دوران بارداری آزمایش ادرار درخواست می‌کند، خواه شما علائم عفونت مثانه داشته باشید یا خیر.

کلیه درد در دوران حاملگی

به خانم‌ها توصیه می‌شود قبل و در حین بارداری برای بررسی‌های لازم و پیشگیری از عوارض کلیوی به پزشک متخصص مراجعه کنند.علی نوبخت، فوق تخصصی بیماری‌های کلیوی و فشارخون و رییس انجمن اهداء عضو ایران گفت: با توجه به این که در دوران بارداری امکان دارد برخی عوارض کلیوی بروز کنند از این رو به این افراد توصیه می‌شود در این خصوص به پزشک متخصص مراجعه نمایند. وی ادامه داد: این عوارض ممکن است به شکل‌های مختلفی بروز کند و در دوره‌های آخر بارداری با علائمی همچون ورم کردن بدن، دفع آلبومین و پروتئین در ادرار و بالارفتن فشارخون و تغییر در تست‌های انعقادی و کبدی مشاهده شود.دکتر نوبخت خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده علائم ذکر شده باید فوراً به پزشک مراجعه و بیمار بستری شده و تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرد.این فوق تخصص بیماری‌های کلیوی و فشارخون در رابطه با تغذیه در این دوران گفت: این افراد باید از خوردن نمک حدالمقدور خودداری نموده و به میزان کمی از نمک در تغذیه خود استفاده نمایند.

کلیه درد درمان

لیمو، یکی از میوه‌های خانواده‌ی مرکبات، حاوی اسید استیک است، که می‌تواند سنگ کلیه را از بین برده و حل کند. لیمو می‌تواند با از بین بردن سنگ و خارج کردن سموم، کلیه را تمیز کند. شما باید به جای نوشیدنی‌های حاوی طعم لیمو، لیموی تازه را استفاده کنید. برای استفاده از آب لیمو به عنوان یکی از داروهای خانگی برای رفع عفونت و درد کلیه در خانه دستورالعمل زیر را دنبال کنید

کلیه درد در بارداری

در میان تغییرات زیاد و گوناگونی که در دوران بارداری در بدن اتفاق می‌افتد، می‌توان به افزایش احتمال خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری اشاره کرد. تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات فیزیکی که به همراه بزرگ شدن رحم در بدن اتفاق می‌افتد، می‌تواند به کاهش سرعت عبور ادرار در دستگاه ادراری منجر گردد و حتی منجر به ری فلاکس vesicouteral بشود. این نوع ری فلاکس شرایطی است که در آن ادرار به مثانه و یا لوله‌های حالب (لوله‌هایی که ادرار را از کلیه به مثانه می برند) بر می گردد. هورمون پروژسترون، مسئول ایجاد تغییرات در عملکرد ماهیچه های صاف دیواره حالب می باشد و وزن رحم می تواند منجر به احتباس ادرار در حالب شود. همچنین جریان خون افزایش یافته ای که در بدن زنان باردار وجود دارد، باعث افزایش فشار کار برروی کلیه ها می شود که نتیجه آن افزایش دفع ادرار در مقابل حرکات کاهش یافته حالب می باشد.

علت کلیه درد در بارداری

در نهایت زنان باردار معمولاً میزان گلوکوز ادرار بالاتری نسبت به زنان غیر باردار دارند. تمام این تغییرات در لوله ادراری آن را مستعد بروز عفونت می کند. خوشبختانه عفونت های ادراری در دوران بارداری، به سادگی قابل درمان هستند و اگرچه ممکن است زنان باردار در خصوص مصرف دارو های تجویز شده نگران باشند، اما باید در نظر داشت، تعدادی از آنتی‌بیوتیک ها نیز وجود دارند که در درمان عفونت های کلیه و مجاری ادرار بسیار مؤثرند و هم برای مادر و هم برای جنین بی خطر شناخته‌شده‌اند.

درمان کلیه درد در بارداری

البته، توجه به این نکته ضروری است که عفونت کلیه ((pyelonephritis به درمانی بسیار جدی‌تر و فشرده‌تر به همراه بستری شدن در بیمارستان و آنتی بیوتیک داخل وریدی نیاز دارد. در نهایت باید این نکته را یاد آور شد که خوشبختانه، از آنجایی که پیش آگهی بسیار عالی برای بسیاری از موارد عفونت ادراری در دوران بارداری وجود دارد ، گسترش و انتقال عفونت به جنین نادر است.

کلیه درد در اوایل بارداری

به‌طورکلی، در هر فردی که به هر علتی سیستم ایمنی بدنش تضعیف شده باشد، عامل مساعدکننده‌ای برای رشد میکروب‌ها و ایجاد عفونت وجود دارد. از عوامل موثر دیگر در ایجاد عفونت ادراری عادات بد بهداشتی در زنان است. مثلا وقتی که به دستشویی می‌روند و آب را با فشار به خود می‌گیرند و یا برای خشک کردن خود، دستمال کاغذی را با فشار به بدنشان می‌کشند، باعث انتقال میکروب‌های این نواحی به داخل مجرای ادرار می‌شوند. از طرف دیگر، هرگاه در دستگاه ادراری توقف و رکود در مسیر جریان ادرار به وجود بیاید، شیوع عفونت بالا می‌رود. مثلا تنگی مادرزادی محل اتصال کلیه به حالب، تنگی محل حالب به مثانه، برگشت ادرار مثانه به کلیه‌ها، تنگی مجرا و بودن جسم خارجی مثل سوند در سیستم ادراری. در این موارد معمولا پس از قطع آنتی‌بیوتیک بلافاصله عفونت عود می‌کند.

کلیه درد

بیشتر بخوانید : دست دردپا دردمعده دردزخم معدهسرطان کلیهورم کلیهسنگ کلیه

  • داوود رحیمی